Hieronder tref je het persbericht aan van de trip door Nederland die Superland in juni maakte:

-persbericht-

Gratis boodschappen

 

Nieuwe supermarktketen opent deuren

 

Binnenkort opent de nieuwe keten Superland de deuren van een splinternieuwe vestiging  bij u in de buurt. Groente, fruit, frisdrank, vlees, tandpasta of ijsjes zul je er niet aantreffen. Maar dat wil niet zeggen dat de keten geen ‘boodschap’ heeft. In de week van 8 tot en met 18 juni opent Superland tien keer een vestiging, van Okkenbroek tot Tilburg.

 

Superland, de grootste niet bestaande supermarkt van Nederland, heeft geen aanbiedingen en zelfs geen producten. Oprichter Matthijs Bosman heeft namelijk heel andere plannen. “Een nieuwe supermarkt oprichten zoals we die al kennen, is niet nodig. Er zijn er al zo’n 6000 die allemaal knokken om hun klanten tevreden te houden. Superland wil niet de volgende in dat rijtje zijn. Ik ben zelf ook consument en volgens mij hebben we behoefte aan iets anders.”

 

Klantenservice

Superland heeft dus niks te koop. Wat Superland wél in de schappen heeft liggen, zijn hagelnieuwe opvattingen over hoe we boodschappen kunnen doen. “De wereld van supermarkten en de levensmiddelenindustrie is volop in beweging”, gaat de initiatiefnemer verder.“Maar als consument heb ik het idee dat ik daar nauwelijks invloed op heb. Het is een markt van vraag en aanbod maar er wordt mij eigenlijk niets gevraagd, alleen maar aangeboden. Ik denk dat dat moet veranderen.” Daar maakt Superland een begin mee want de keten heeft alleen een klantenservice. Met deze klantenservice reist Bosman in juni van plek naar plek om de deuren voor één dag te openen. 

 

17 Miljoen mensen met een boodschap

“Tijdens de opening van elke tijdelijke vestiging nodig ik mensen uit om een boodschap te brengen in plaats van een boodschap te halen, iedereen is welkom.Superland heeft een hoop ideeën over hoe het verder moet en wil graag van anderen weten wat zij nou echt belangrijk vinden als klant. Laten we niet vergeten dat we 17 miljoen consumenten zijn. Tot nu toe hebben we moeten kiezen uit wat bestaande ketens ons aanbieden maar laten we het eens omdraaien en vertellen hoe we het willen hebben. Is de prijs werkelijk het enige dat telt? Werken de alternatieven voor de supermarkt in de praktijk? Vertrouwen we erop dat de leveranciers van ons voedsel het beste met ons voor hebben? Het is wel erg moeilijk geworden om als consument de juiste keuzes te maken.”

 

Superland geeft haar klanten een stem 

“Superland weet straks beter wat consumenten willen.  Ontzettend goed om te merkendat we op allerlei plekken welkom zijn om die kennis te delen. Scholen, conferenties, bibliotheken, andere supermarkten en zelfs het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in Den Haag. ”De boodschappen van alle mensen die ik ga ontmoeten, neem ik mee in deze gesprekken. Superland is dan misschien de grootste niet bestaande supermarkt van Nederland maar draagt op deze manier wel bij aan een betere toekomst. 

Voor meer informatie kijk op www.nederlandsuperland.nlen hou de facebookpagina en Instagram Nederland Superland in de gaten. 

De tournee van Superland wordt mogelijk gemaakt door Impulsgelden, BankGiro Loterij Fonds en ondersteund door Kunstenlab en Kunstloc.

 

Noot voor de redactie
__________________________________________________________________________________

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Matthijs Bosman, of rechtstreeks bellen: 06 186 958 97